Monitoring Media Coverage of the Elections (Data Visualization)

Gegham Vardanyan

Physicist by education, journalist by occupation

Armenia’s National Commission on Television and Radio (NCTR) recently published the initial results of its monitoring of TV and radio during the May 6 parliamentary election campaign, providing a picture of the first week of the month-long campaign period.

The Commission monitored the airtime between Apr. 8 to 14 provided by TV and radio broadcasting companies to individual election candidates, political parties competing in the elections on a party-list basis and party alliances.

In implementing the monitoring, the NCTR calculated the following for political parties and alliances participating in the elections:

  •     airtime provided free of charge
  •     paid airtime
  •     the overall duration of programs that included the participation of a representative of a political party
  •     the duration of campaigning in favor of a political party in other programs
  •     the duration of coverage of election campaigning by a political party in news programs

The monitoring results also include the overall TV and radio airtime used by the 8 political parties and 1 alliance participating in the elections.

According to these findings, appearing on television and radio the most during the monitoring period was the Prosperous Armenia Party (BHK), followed by the Armenian Revolutionary Federation (Dashnaktsutyun, or ARF-D). These parties are followed by the Rule of Law (Orinats Yerkir, or OEK), the Heritage Party, the Republican Party of Armenia (HHK), and lastly, the Armenian National Congress (in this order). The amount of time all participating political entities secured in broadcasting media overall can be seen in the interactive infographic below, where the figures are presented in minutes and seconds.

From the Commission’s 47-page monitoring report, let us focus on the figures concerning election campaign coverage carried out by participating political entities in the news programs of 7 main TV stations in Armenia. Note: the figures in the graphs that can be seen in the mouseover refer to minutes and seconds.

The state broadcaster’s news program “Arachin Lratvakan” reported on HHK the most and HAK the second.

Armenia TV’s “Zham” program also reported on HHK the most. Second and third place went to HAK and the Heritage Party, respectively.

Yerkir Media’s “Yerkirn Aysor” reported on the ARF-D the most, followed by HHK, OEK and BHK. (Note: In Armenia, Yerkir Media is perceived as being linked to the ARF-D.)

The absolute leader in political parties covered the most by Kentron TV’s “Epikentron” was BHK. (Note: Kentron TV is perceived as being linked to BHK party leader Gagik Tsarukyan.)

HHK, BHK and OEK (the three parties of the ruling coalition) received practically equal airtime by Lraber, the news program of the state broadcaster’s second channel, H2.

Shant TV and Horizon TV reported on the election campaign relatively little. Here, the figures are generally smaller. Horizon TV reported on the Heritage Party the most.

The picture at ArmNews is also proportionate. Here, the HHK received a little bit more coverage than HAK, OEK and ARF-D.

The monitoring results also revealed that of the political parties participating in the parliamentary election, the Democratic Party of Armenia, the Armenian Communist Party, and the United Armenians party appeared relatively less in the news or on TV or radio programs and procured less paid or free airtime.

Gegham Vardanyan

Add new comment

Comments by Media.am readers become public after moderation. We urge our readers not to leave anonymous comments. It’s always nice to know with whom one is speaking.

We do not publish comments that contain profanities, non-normative lexicon, personal attacks or threats. We do not publish comments that spread hate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *