Ապրիլի 15-ին Ազգային ժողովը երկրորդ ընթերցմամբ և ամբողջությամբ ընդունեց Քրեական օրենսգրքում և հարակից օրենքներում լրացումներ և փոփոխություններ կատարելու օրենսդրական փաթեթը:
Քրեական օրենսգիրքը լրացվում է 226.2-րդ հոդվածով, որով պատասխանատվություն է նախատեսվում բռնության կոչերի համար:
Քրեորեն կպատժվեն անձանց կամ խմբերի նկատմամբ բռնություն գործադրելու հանրային կոչեր անողները, որոնք պայմանավորված կլինեն.
- սեռով,
- ռասայով,
- մաշկի գույնով,
- էթնիկական կամ սոցիալական ծագումով,
- գենետիկական հատկանիշներով,
- լեզվով,
- կրոնով,
- աշխարհայացքով,
- քաղաքական կամ այլ հայացքներով,
- ազգային փոքրամասնությանը պատկանելիությամբ,
- գույքային վիճակով,
- ծնունդով,
- հաշմանդամությամբ,
- տարիքով,
- սոցիալական կամ անձնական այլ բնութագրումներով:
Պատժամիջոցներ են սահմանվում բռնություն գործադրելու հրապարակային կոչերի, նման բռնությունը հրապարակայնորեն արդարացնելու կամ քարոզելու համար: Որպես պատժամիջոց կարող են կիրառվել տուգանք՝ 50 կամ 100 հազար դրամի չափով, կալանք՝ մինչև երկու ամիս ժամկետով, կամ ազատազրկում` մինչև մեկ տարի ժամկետով:
Բռնության կոչերը քրեականացնող օրենքն ավելի խիստ է պաշտոնատար անձանց նկատմամբ, նրանք կարող են զրկվել պաշտոն զբաղեցնելու իրավունքից։
Հանցակազմի առկայությունը դատարանը որոշելու է՝ դիտարկելով կոչի դիտավորության հիմքը, լսարանի ծավալը, որին հասել է այդ բռնության կոչը և հեղինակի ազդեցիկության չափը:
Որքան հեղինակավոր է բռնության կոչ անողն ու որքան մեծ է նրան արձագանքող լսարանն, այնքան մեծ է հավանակությունը, որ արարքը կարող է հրահրել բռնություն և մեծացնել դրա հանրային վտանգավորությունը։
«Իմ քայլը» խմբակցության պատգամավոր Մարիա Կարապետյանը ԱԺ-ում ասաց.
«Արդյո՞ք բոլոր ատելության կոչերն են պախարակելի և դատապարտելի: Այո, իհարկե: Արդյո՞ք, բոլոր այդ կոչերը կլինեն քրեորեն պատժելի հենց այս հոդվածի ներքո: Ոչ: Այս հոդվածի ներքո քրեորեն պատժելի կլինեն միայն այն կոչերը, որոնք ուղղված են անձի կամ անձանց խմբերին՝ նշված հատկանիշներով»:
Ըստ Մարիա Կարապետյանի, օրենքում շարադրված են հատկանիշներ, որոնք «իրական կամ երևակայված խոցելության առիթ են հանդիսանում».
«Կան հատկանիշներ, որոնք օբյեկտիվորեն մարդուն դարձնում են խոցելի: Օրինակ, աղքատությունը: Եվ կան հատկանիշներ, որոնք իդեալական աշխարհում այդպիսին չէին հանդիսանա, բայց ցավալիորեն այդպես են ընկալվում»:
Օրենքը կիրառելիս պիտի հաշվի առնել՝ արդյոք բռնություն հրահրելը կատարվել է դիտավորությամբ, թե անզգուշությամբ։
Դիտավորության գործոնը
Հասկանալի է, որ օրենքը ենթադրում է զգուշավոր ու նրբանկատ կիրառում: Ի վերջո, դատական համակարգի ներկայացուցիչներն իրենք էլ լավ չեն պատկերացնում, թե ինչ է նշանակում ատելության հիմքով հանցագործություն, քանի որ չկա «ատելության խոսքի» հստակ սահմանում:
Դատավորը՝ քննելիս այս հոդվածով ենթադրյալ հանցագործությունը, պիտի առաջնային համարի հարցը՝ արդյո՞ք բռնության կոչը հնչել է այնպիսի հիմքով, որը կարող է հանրության կամ հանրության մի մասի մոտ առաջացնել ցանկություն գործադրել բռություն:
«Փինք» իրավապաշտպանական ՀԿ-ի գործադիր տնօրեն Մամիկոն Հովսեփյանը վստահ է, որ Հայաստանում վաղուց պետք է կարգավորվեին բռնության կոչերը, քանի որ նման ելույթներն ու գրառումները օր օրի ավելանում են ինչպես քաղաքացիների, այնպես էլ պաշտոնյաների շրջանում և մեդիայում:
Նա ասում է, որ մենք չունենք ո՛չ խտրականությունն արգելող համապարփակ օրենք, ո՛չ ատելության խոսքի սահմանում, ո՛չ պաշտպանական մեխանիզմներ վտանգի ենթարկվող անձանց համար.
«Իրավապահ մարմինները և դատական համակարգը առանձապես ջանք չեն գործադրում նման վերաբերմունքի արժանացող քաղաքացիների կամ իրավաբանական անձանց պատշպանության եզրեր գտնելու համար՝ սահմանելով նախադեպեր, հղում տալով միջազգային փաստաթղթերին և ՄԻԵԴ որոշումներին։ Տեղի է ունենում լրիվ հակառակը. այս ամենն արդարացվում և լեգիտիմացվում է հենց այս կառույցների կողմից՝ «խոսքի ազատության», «հանցակազմ չլինելու» և իրենց կողմնակալ վերաբերմունքի ներքո»։
Արդյո՞ք այս օրենքը պաշտպանելու է բռնության կոչերից ամենաշատ տուժած խմբերին։ Մամիկոն Հովսեփյանի կարծիքով՝ ոչ:
«Այո, վաղուց կային խտրականության արգելքի համար սահմանված հիմքեր, սակայն դրանք լիարժեք չեն և չեն պաշտպանում հասարակության մի շարք խմբերի։ Իսկ հիմքերում նշված «սոցիալական բնույթի այլ հանգամանքները» թողնում են գործը քննող մարմնի մեկնաբանության հույսին, իսկ այդ հույսը անհույս է: Եվ Հայաստանը կշարունի բազում դեպքեր պարտվել Եվրադատարանում՝ նույնիսկ քրեական օրենսգրքի այսպիսի թարմ «թխած» լրացումից հետո»,- կարծում է նա։
Ողջամտության գործոնը
Քրեական գործեր հարուցելու դեպքում պետք է հաշվի նստել նաև հանրային արձագանքի հետ: Այս օրենքը պահանջում է համատեքստի ուսումնասիրություն՝ ցանկացած կոնկրետ բռնության կոչի դեպքում:
Հնարավոր է, որ բռնության կոչերը հասարակությունը ընդունի չեզոք և չտրվի բուռն արձագանքելու ցանկությանը՝ առանց իր մեջ արթնացնելու բռնություն գործադրելու ցանկություն: Եվ ամեն բռնության կոչ չէ, որ արվում է ատելության շարժառիթով: Կամ հակառակը՝ ընկալվում է որպես ատելության խոսքի ծայրահեղ դրսևորում:
Այստեղ առաջանում է հարց՝ ինչպե՞ս է մեկնաբանվելու օրենքը և արդյո՞ք կլինեն փորձագետներ, որոնք ունակ են վերլուծել արձագանքներն ու լայն մոնիթորինգ անել: Այդ թվում նաև՝ դատարանի պատվերով, դառնալով եզրակացություն անող աներկբա ընդունելի աղբյուր:
Այս հարցին պատասխանում է Մարիա Կարապետյանը.
«Օրենքի կիրառումը չպետք է պայմանավորվի նրանով, թե ինչ իրական արձագանք կտա լսարանը կոնկրետ բռնության կոչին, բռնության արդարացմանը կամ բռնության քարոզին։ Այսինքն, սա հետևանք չպահանջող հանցակազմ է։ Մասնագիտական լեզվով սա կոչվում է «ձևական հանցակազմ»:
Նա նշում է այսպիսի օրինակ.
«Եթե իքս անձը կոչ անի բռնություն կիրառել բոլոր իգրեկ հատկանիշը ունեցող (կամ ենթադրաբար ունեցող) անձանց նկատմամբ, անհրաժեշտ չի լինի, որ լսարանը իրականում ալեկոծվի և բռնություն կիրառելու իր մտադրությունը հայտնի կամ կիրառի։ Բավական կլինի, որ լսարանի նման արձագանքը համարվի ողջամտորեն հնարավոր»:
Եվ հիշեցնում է այն դեպքի մասին, երբ ֆեյսբուքյան օգտատերը գրառում էր արել, թե վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը շնորհավորել է ԱՄՆ նախագահին՝ Իրանի բարձրաստիճան զինվորականի սպանության կապակցությամբ։
Այս տեղեկատվությունը արագ և լայնորեն տարածվեց իրանական լրատվամիջոցներում։ Եվ Մարիա Կարապետյանի կարծիքով՝ անհրաժեշտություն չկար մոնիթորինգ անելու՝ պարզելու համար, թե արդյոք իրանցիների մոտ առաջանում է թշնամանք կամ ատելություն Իրանի հայ համայնքի կամ Հայաստանի քաղաքացիների նկատմամբ.
«Բավական եղավ այն դատողությունը, որ նման թշնամանք կամ ատելություն ողջամտորեն կարող է առաջանալ: Այսինքն, գործը քննող մարմինը և դատավորը պետք է ուսումնասիրեն, թե արդյո՞ք բռնության կոչը, բռնության արդարացումը տվյալ հանրության համատեքստում ողջամտորեն կարող են հանգեցնել իրական բռնության: Կա՞ր նպաստավոր համատեքստ այդ խոսքը «գործ» դարձնելու համար»:
Մարիա Կարապետյանի կարծիքով՝ միգուցե անհրաժեշտություն լինի մոնիթորինգի կամ էքսպերտային կարծիքի.
«Բայց ոչ թե իրական հետևանքը քննելու, այլ արդեն իսկ գոյություն ունեցող սոցիալական, մշակութային և պատմական համատեքստը վերլուծելու համար»:
Քանի որ այս օրենքը դեռ նոր է դրվելու շրջանառության մեջ և վստահաբար բազմաթիվ տարընթերցումների դաշտ է բացելու, ծագում է նաև հարց, թե ինչպե՞ս են արձագանքելու իրավապաշտպանները, երբ հերթը հասնի արդեն կոնկրետ դատական հայցերի:
Մամիկոն Հովսեփյանին, օրինակ, մտահոգում է, որ օրինագիծը չքննարկվեց քաղաքացիական հասարակության հետ.
«Չքննարկվեց, չնայած կառավարությունը կարող է ասել, որ այն տեղադրված է եղել e-draft-ում և բոլորս հնարավորություն ենք ունեցել անելու առաջարկություններ, սակայն դա չի կարող լիարժեք ապահովել հանրային քննարկման գաղափարը։ Ինչպես նաև սովորության համաձայն՝ այդ կայքում հազվադեպ են արվում թարմացումներ՝ նախագծի նախնական տարբերակի փոփոխություններից հետո»։
Ի դեպ, երբ օրենքը սկսի գործել, հաշվի չեն առնվի նախկինում արված հրապարակումները, ելույթները, կոչերը: Մարիա Կարապետյանն ասում է.
«Այս օրենքը հետադարձ ուժ չի ունենա և կգործի միայն ուժի մեջ մտնելուց հետո տեղի ունեցած արարքների նկատմամբ։ Սա սահմանդրական սկզբունք է․անձի իրավական վիճակը վատթարացնող օրենքները հետադարձ ուժ չեն կարող ունենալ»:
Հատուկ նշվում է նաև, որ օրենքը չի տարածվի գեղարվեստական և գիտական ստեղծագործությունների վրա, որտեղ կան բռնության կոչեր հիշեցնող արտահայտություններ և մտքեր: Մշակութային և գիտական նշանակության աշխատանքներին այս օրենքը չի դիպչի:
Իսկ ինչպես գիտենք, սոցիալական մեդիան, օրինակ, նաև ստեղծագործելու դաշտ է:
Նունե Հախվերդյան
Մեկնաբանել
Media.am-ի ընթերցողների մեկնաբանությունները հրապարակվում են մոդերացիայից հետո: Կոչ ենք անում մեր ընթերցողներին անանուն մեկնաբանություններ չթողնել: Միշտ հաճելի է իմանալ, թե ում հետ ես խոսում:
Media.am-ը չի հրապարակի զրպարտություն, վիրավորանք, սպառնալիք, ատելություն, կանխակալ վերաբերմունք, անպարկեշտ բառեր եւ արտահայտություններ պարունակող մեկնաբանությունները կամ անընդունելի համարվող այլ բովանդակություն: