2016.05.12,

Քննադատ

Հայաստանի թերթերի ապագան. խոշորացում կամ՝ թանգարան

Խմբագիրների դուռը հերթով գնալու կարիք չկար հասկանալու համար, որ Հայաստանում թերթերի խեղճացման գլխավոր պատճառը ֆինանսական է: Բա՚յց: Այդ զրույցներից պարզ դարձավ, որ քաղաքակիրթ երկրների և Հայաստանի «փող չկա»-ն այսօր հիմնականում տարբեր բաներ են՝ երբ մասնավորեցնում ես, թե որտեղի՞ց ակնկալվող փողը չկա:

Մեր «փողն» ու նրանց «փողը»

Աշխարհում էլ, Հայաստանում էլ տպագիր թերթերի ֆինանսական աղբյուրները «բարակել» են, որովհետև ինտերնետային անվճար մեդիան վճարովի թերթերից ընթերցող խլելու մեծ ներուժ ունի:

Բայց երբ Արևմուտքում են ասում՝ փող չկա, առաջին հերթին նկատի ունեն, որ մարդիկ սկսել են նրանց թերթը չգնել կամ շատ ավելի քիչ գնել ( և ինչքան փոքր տպաքանակ՝ այնքան գովազդի ցածր գին, չնայած տպագիր գովազդն ավելի մնայուն և ազդեցիկ է համարվում): Իսկ երբ Հայաստանում են ասում՝ փող չկա, հիմա արդեն ավելի շատ հասկանում են, որ թերթի՚ն փող տվող չկա, որովհետև ընթերցողի և գովազդի հաշվին թերթ պահելը Հայաստանում վաղուց է դարձել անհույս ու անհավատալի մի բան:  

Դա այս պայմաններում հնարավոր է համարում միայն «Հայկական ժամանակը», որին, ի դեպ, շատ օգնում է իր տպարանն ունենալու հանգամանքը ( չնայած այս տարի ստիպված կրկնապատկեց թերթի գինը): «168 Ժամի» տպագիր տարբերակն առցանցն է պահում, «Առավոտի» դեպքում, հակառակը՝ եկամուտների մեծ մասը բերում է տպագիր տարբերակը, «Հրապարակի» տպագիրը որոշակի ֆինանսներ բերում է:

Հանրավճարի գաղափարը ( երբ թերթն իր ընթերցողներին ֆինանսական նվիրատվությունների կոչ է հղում) տպագիր թերթերի խմբագիրներն առայժմ միայն տնտղում են՝ շատ լավ հասկանալով, որ այդ մեխանիզմը կարող է և չաշխատել Հայաստանում:

Հայաստանում բավական բարձր է թերթի ինքնարժեքը՝ շրջափակման պայմաններում ներկրվող թղթի գնի պատճառով հատկապես: Իսկ տպաքանակներն այնքան փոքր են, որ «Հիմա այս 650 տպաքանակով ինքնածախսածածկում չունենք, մեր դեպքում դա կլինի առնվազն 900-1000 օրինակ տպելով» ( «Ասպարեզ»):

Չնչին տպաքանակներ

Հանրապետական տարածում ունեցող հասարակական-քաղաքական 11 թերթեր, որոնց խմբագիրների հետ զրուցել է Media.am-ը, բոլորը միասին մոտ 32 հազար օրինակով են լույս տեսնում ( ներառված չէ անվճար «Ճամփորդ» շաբաթաթերթի տպաքանակը). ամենափոքրը՝ 650, ամենամեծը՝ 7000:

Բայց ոմանք բնական են համարում նման փոքր տպաքանակները. «Հայաստանում վաճառվող թերթերի քանակը բնակչության թվի համեմատ բոլորովին էլ վատ ցուցանիշ չէ» ( «ՀԺ») :

Ամեն դեպքում, այդ 11 թերթերի տպաքանակները միասին չեն հասնում 1990-ականների առաջին կեսի հայաստանյան առաջատար անգամ մեկ օրաթերթի տպաքանակին ( «Ազգ», «Երկիր»): Չնայած այդ շրջանում էներգետիկ ճգնաժամն ինչ-որ իմաստով «ոսկե պայմաններ» էր ստեղծել տպագիր պարբերականների վաճառքի համար. մրցակից հեռուստատեսությունն ու ռադիոն հովհարային անջատումների պատճառով միշտ չէ, որ հասանելի էին:  

Ստացվում է այսպիսի շղթա՝ որպեսզի թերթը շահույթ կամ գոնե ինքնածախսածածկում ունենա, տպաքանակը պետք է բարձրանա, իսկ որպեսզի տպաքանակը բարձրանա, ընթերցող պետք է ունենա:

Ու՞մ համար են տպվում թերթերը

Այս հարցին բոլոր խմբագիրների տված պատասխաններից տարբերությունները հանելուց հետո ընդհանուր երկու բան մնում է՝ ավագ սերունդ և քաղաքական-պաշտոնեական վերնախավ՝ հայացք «դեպի վեր»:

Թերթերի՝ ավելի շատ «դեպի վեր» հայացքից էլ գալիս են քաղաքաֆինանսական բոլոր պատճառներն ու դրանց հետևանքները: Հեռուստատեսային լրատվական թողարկումներն էլ Հայաստանում դեմքով շրջված են դեպի քաղաքական էլիտան, սակայն լսարան պահելուն նրանց մեծապես օգնում են սերիալներն ու զանգվածահաճո մյուս նախագծերը:

Ֆինանսավորողները՝ կուլիսների հետևում

Փոքր տպաքանակներով անշահույթ կյանքից է թերևս, որ թերթերի խմբագիրները ստիպված են նայել ֆինանսական հովանավորի ձեռքին, բայց հակված չեն նրանց անունները տալուն. «Ոչ մի թերթի խմբագիր էլ չի ասի: Կոմերցիոն գաղտնիքի մոտեցումն է պատճառը» («Իրավունք»):  Հիմնականում բացատրում են այսպես՝ այդ գումարներն ուղղակի կենսական են, որպեսզի թերթը չփակվի, բայց իրենք ամեն ինչ անում են, որպեսզի լինեն անաչառ ու բազմակարծ:

Սա նաև մի բան է նշանակում՝ ծույլ մրցակցություն կամ դրա բացակայություն. «Հայաստանի մեր թերթերից որևէ մեկը մյուսի հետ մրցակցության մեջ չէ, և այդպիսի բան չի էլ կարող լինել» («Գոլոս Արմենիի»):

Իսկ մրցակցությունն առողջ բիզնեսի լավագույն խթանիչն է, չնայած Հայաստանում բիզնեսի ուրիշ կանոններ են գործում:

Խաղի ուրիշ կանոններ

Եթե թերթերը փորձեին առողջ բիզնեսի կանոններով շարժվել Հայաստանում, շատերը կսնանկանային ու կփակվեին. «Ո’չ, այդպես չէ: Բոլո՚րը կլինեին սնանկացած: Ոչ թե շատերը, այլ բոլո՚րը» («Առավոտ»): Չկա՞ Հայաստանում առողջ բիզնես վարող թերթ. «Ինձ ծանոթ չի այդպիսի բան» ( «Ազգ»):

Բայց «խաղի ուրիշ կանոնները» եթե ոմանց սրտով էլ չեն, միևնույն է, շատ խմբագիրներ հասկացել են, որ Հայաստանում ընթերցողի հաշվին թերթ պահելու գնացքն անցել է: Իսկ հայաստանյան բիզնես-խաղի կանոնները պահանջում են՝ կա’մ այսպես պիտի խաղաս, կա’մ էլ պիտի դուրս գաս խաղից:  «Դա ինձ ցավ պատճառում է, այո՚: Բայց ես կարծում եմ, որ թեկուզ խաղի այս կանոնների շրջանակում՝ ավելի լավ է ինչ-որ բան ասել, քան ոչինչ չասել» («Առավոտ»):

Տպարան-տարածող-թերթ ֆինանսական հարաբերություններում ևս անհարթություններ կան, բայց լուծվում են տնավարի, և դրանց մասին ոչ մի խմբագիր չի ուզում խոսել, անգամ՝ չհրապարակելու պայմանով: Աղմուկ չի լինում, դատարան դիմել՝ չկա: Եվ միշտ չէ, որ թերթն է պարտք, երբեմն նրան են պարտք, բայց լուռ նստած՝ սպասում է:

Մեկ դժգոհության մասին՝ թերթերի տարածումից, խմբագիրները բարձրաձայնում են. այդ ընկերությունները հիմնականում շահագրգիռ չեն, որ ավելի շատ օրինակներ վաճառվեն: Մյուս կողմից՝ «Մեր քաղաքացիները շատ պահպանողական են. փորձեցինք խանութներում և բենզալցակայաններում վաճառել թերթը` չարդարացրեց: Մարդիկ սովորել են թերթն առնել կրպակներից» («Իրավունք»):

Գովազդը թերթի «յուղն ու բրինձը» չէ

«168 Ժամ» թերթի առցանցում գովազդի գինն ավելի բարձր է, քան տպագիր տարբերակում: Մյուսների դեպքում հակառակն է. «Թե ինչու՝ պետք է հարցնել գովազդատուներին: Միայն տեղական գործիչները չեն, որ իրենց դիմանկարը տպագիր վիճակով են ուզում տարածել: Հայաստանում աշխատող միջազգային խոշոր բրենդներն էլ են գերադասում տպագիրի գովազդը» ( «Առավոտ»): «Գովազդ ունենու՞մ ենք, որ տեղադրենք: Շատ հազվադեպ է պատահում, որ մեզ գովազդ տան» («Սևան»): « Մենք ունե՞նք գովազդային շուկա: Հայաստանում գովազդային շուկա կոչվածը խայտառակ վիճակում է: Եթե այդպես չլիներ, մեր մի քանի տասնյակ հեռուստակայաններից շատ-շատերն արդեն չէին լինի» («Ազգ»):

«Ասպարեզ», «Չորրորդ իշխանություն» և «Ժողովուրդ» թերթերի խմբագիրների փոխանցմամբ, «անհաճո» թերթում գովազդ տեղադրելը կարող է վնասել գովազդատու գործարարին:

Իշխանությունները եթե չուզեն՝ այսինչ թերթը չի տպագրվի

Անկախ Հայաստանի մոտ 25-ամյա պատմության մեջ ամենաշատ հարձակումները եղել են թերթի մարդկանց և թերթերի խմբագրատների վրա: Եվ ամենաշատը՝ 1990 -ականներին. թերևս պատճառն այն է, որ թերթն էր ամենաազդեցիկը և կարող էր շատ ավելի ազատ լինել: Բայց: Բռնությունները, թերթ փակելը հակադարձում էին առաջացնում, ու հասարակությունը կանգնում էր ազատ խոսքի կողքին:

Այժմ թերթերի դեմ միակ «բռնությունը» ֆինանսական է և անտեսանելի, որոշ խմբագիրների կարծիքով՝ իշխանությունների վերահսկողության համար ավելի արդյունավետ:

Ձևավորում, բովանդակություն, և «աստղային հեղինակներ»

Գունավոր տպագրությունը բավական կմեծացնի թերթի ծախսերը, ձևավորման գայթակղիչ այլ տարրեր հավելելու փորձը ևս ռիսկային են համարում խմբագիրները և միաձայն խոսում են միայն բովանդակային որակի բարձրացման հնարավորության մասին:

1990-ականների կեսերին, երբ լուր կար, որ Հայաստանում մի նոր թերթ է ձևավորվում, մեդիայից լավ հասկացող ընկերներիցս մեկն ասաց՝ տեսնու՞մ ես, թե ինչ խելոք են՝ անունով լրագրողներ են հավաքում: Իրոք, այդ թերթը բավական թափով մտավ ընդհանուր դաշտ ու միանգամից առաջատար դիրք զբաղեցրեց:

«Արմենտելի» մենաշնորհը մի քիչ «օգնեց» տպագիր մեդիային

Այդ թերթն այդպես առաջատար էլ կմնար, եթե չլիներ ինտերնետը: Այս առումով կարելի է դառը կատակ անել, թե «Արմենտելի» մենաշնորհը, որքան էլ բացասական, մյուս կողմից հետաձգում էր Հայաստանում տպագիր մեդիայի փլուզումը ( եթե աշխարհում 1990-ականների կեսերից տպագիր մեդիան սկսեց նահանջել՝ զանգվածաբար ճամփա տալով ինտերնետայինին, ապա Հայաստանում դա սկսվեց 2000-ականների կեսերին):

Իսկ այդ՝ «անունով լրագրողների» մի մասը տպագիր մեդիայից կամաց-կամաց հեռացավ. պատճառները տարբեր կարող են լինել. գլխավորը, թերևս, ֆինանսական է, չնայած խմբագիրներից ոմանք ժխտում են դա: «Այնպես չի, որ թանկ ու որակյալ աշխատուժ կա, որին կարող ես բերել խմբագրություն ու չես բերում: Ես փորձում եմ, ինչքան հնարավոր է՝ նոր մարդիկ բերել: Եղածի վրա էլ դողում եմ: Բայց, միևնույն է՝ լրագրողական դաշտը կայուն չի, շատ հոսուն է» ( «Հրապարակ»): «Ունեմ լրագրող, որը թղթակցում է մեզ և ուրիշների, երբեմն՝ 7 լրատվամիջոցի՝ ամեն տեղից շատ փոքր հոնորար ստանալով» («Ասպարեզ»):

Հայաստանի տպագիր մեդիան, ասես, ժամանակավոր է զգում իրեն, զարգացման համար ներդրումներն՝ ի սկզբանե դատապարտված, և ընդամենը գոյատևման խնդիր է լուծում: Իսկ ինչու՞ են ուզում ամեն գնով գոյատևել. չէ՞որ բոլոր 12 թերթերն էլ, որոնց խմբագիրների հետ 2016 թվականին զրուցել է Media.am-ը, ունեն նաև ինտերնետային տարբերակ:

Ուրեմն ինչու՞ չեն փակում թերթի տպագիր տարբերակը

«Եթե շուկայական մոտեցում ցույց տանք, ոչ, չարժի 7-8 հարյուր հոգու համար թերթ տպել: Բայց թերթ փակելը դժվար բան է. ոնց որ ինքդ քեզ դաշունահարես» («Ազգ»): ««Առավոտի» եկամուտների մեծ մասը բերում է թերթը, դրա համար էլ չի փակվում»: «Թերթն այնքան հեղինակություն ունի, որ դա մեզ որոշակի ֆինանսներ բերում է» («Հրապարակ»)։

Այս ամենին մի բան ընդամենը պետք է ավելացնել՝ քանի դեռ կա թերթ սպառողը: Մինչդեռ ավագ սերնդի ընթերցողը հավերժ չէ:

Ի՞նչ անել

Թերևս, տպագիր թերթերը Հայաստանում կփրկի միավորումը՝ խոշորացումը: Առնվազն այն թերթերի միավորումը, որոնք նույն դաշտում են: Դրանով նաև կլուծվի նույն ու առանց այդ էլ շատ փոքր լսարանը, ֆինանսներն ու գովազդատուներին իրար մեջ «բզիկ-բզիկ» չանելու հարցը: Տեխնիկական որոշ ծախսեր կկրճատվեն:

Միավորումը կկենտրոնացնի նաև լրագրողական ռեսուրսները. աշխատավարձի բարձրացումը կխրախուսի լրագրողական որակը ( ամենուր համարվում է, որ թերթերի լրագրողներն են ամենապատրաստվածը): Սա իր հետ կբերի այնպիսի բովանդակություն, որը լրատվական որևէ այլ հարթակում չկա. հակառակ դեպքում, մարդն ինչու՞ պիտի վճարի և թերթ գնի, եթե նույն բանն, օրինակ, ինտերնետում անվճար կգտնի:

Չնայած, Հայաստանում անգամ երկու թերթերի միավորումը չափազանց անհավանական է թվում, շատ ավելի բարդ բան, քան նույնիսկ թերթի համար ֆինանսներ հայթհայթելն է:

Այնպես որ, «Հայաստանի թերթերի ապագան» հարցազրույցների շարքի համար ամիսներ շարունակ հավաքածս թերթերը խնամքով կդարսեմ և կպահեմ արխիվում. եթե որևէ լուրջ քայլ չարվի, ու գոյատևման այս փիլիսոփայությամբ շարժվեն տպագիր թերթերը, առավելագույնը տասը տարի հետո հավաքածս տրցակը թանգարանային արժեք կունենա:

Ռուզան Խաչատրյան

Հ.Գ. Սա ամփոփիչ հոդվածի հակիրճ տարբերակն է: Առավել մանրամասն տարբերակը այստեղ կհրապարակենք ավելի ուշ:

«Հայաստանի թերթերի ապագան» շարքի առանձին հարցազրույցները տեսնելու համար ստորև բերված ցանկում սեղմել  տվյալ թերթի անվան վրա.

«Ազգ»

«Առավոտ»

«Ասպարեզ» 

«Գոլոս Արմենիի»

«Ժողովուրդ»

«Իրավունք»

«Հայկական ժամանակ»

«Հրապարակ»

«Ճամփորդ»

«Չորրորդ իշխանություն»

«Սևան»

«168Ժամ» 

Սյունակում արտահայտված մտքերը պատկանում են հեղինակին եւ կարող են չհամընկնել media.am-ի տեսակետների հետ:


Մեկնաբանել

Media.am-ի ընթերցողների մեկնաբանությունները հրապարակվում են մոդերացիայից հետո: Կոչ ենք անում մեր ընթերցողներին անանուն մեկնաբանություններ չթողնել: Միշտ հաճելի է իմանալ, թե ում հետ ես խոսում:

Media.am-ը չի հրապարակի զրպարտություն, վիրավորանք, սպառնալիք, ատելություն, կանխակալ վերաբերմունք, անպարկեշտ բառեր եւ արտահայտություններ պարունակող մեկնաբանությունները կամ անընդունելի համարվող այլ բովանդակություն:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *