2015.07.21,

vox populi

«Մեզ թվում է, թե մեր ստեղծած փուչիկն իրական կյանքի պատկերն է»

Տպավորություն է, որ մենք շարունակում ենք ապրել գլոբալացող աշխարհում, որտեղ ավելի ու ավելի կարեւոր են դառնում տեղային՝ լոկալ հարցերը:

Մենք անընդհատ ստիպված ենք ինքներս մեզ տեղայնացնել այս մեծ աշխարհում եւ հաճախ դա անում ենք սոցիալական մեդիայի միջոցով: Նկատի ունեմ Ֆեյսբուքը, Թվիթերը եւ նման կայքերը:

Այդ ցանցային տեղայնացումը ես անվանում եմ «փուչիկացում»: Ցանցում միմյանց հետ շփվելով՝ մենք ամեն վայրկյան ստեղծում ենք փոքր փուչիկներ, որտեղ մեզ զգում ենք ապահով ու պաշտպանված: Եվ մեզ թվում է, թե մեր ստեղծած փուչիկը եւ կա աշխարհի իրական պատկերը: Անընդհատ մեկնաբանում, գրում, շփվում ենք ցանցում ու կարծում, որ հենց դա է կյանքը:

Այդպես մտածելով՝ մենք նեղացնում ենք մեր հեռանկարներն ու գնալով ավելի ու ավելի քիչ վստահում կյանքի կազմակերպման այլ ձեւերին:

Իսկ դա շատ վախենալի է, քանի որ առաջանում է պատրանք, թե շրջապատված ես միայն համախոհներով: Անգամ ձեռք ես բերում սովորություն, որ երբ որեւէ մեկի հետ համաձայն չես, հեշտ ու հանգիստ հեռացնում ես նրան ընկերներիդ ցուցակից ու թողնում միայն նրանց, որոնք համակարծիք են քեզ հետ: Իսկ դա շատ վտանգավոր է հատկապես երկարատեւ նախագծերի ստեղծման դեպքում:

Վավերագրական կինոն շատ լավ աղբյուր է տարբեր տեսակետների, կյանքի տարբեր դրսեւորումների մասին մտորելու համար: Շատ բարդ է վավերագրական ֆիլմերը տեղադրել մեկ փուչիկի մեջ: Ավելի ճիշտ՝ դրանք օգնում են դուրս գալ ապահով փուչիկ-պատրանքներից ու տեսնել իրական կյանքը:

5-10 տարի առաջ վավերագրական ֆիլմերը միշտ փառատոնների ու կինոթատրոնների անկյունում էին հայտնվում ու չէին առաջացնում մեծ հետաքրքրություն, բայց հիմա իրավիճակը փոխվել է: Շատ ռեժիսորներ եւ ֆիլմարտադրողներ տեսնում են, որ վավերագրական կինոն ունի մեծ ուժ: Եվ բացի այդ՝ դա էժան արտադրություն է (շնորհիվ թվանշայնացման):

Վավերագրական ֆիլմերը խաղարկային ֆիլմերից պակաս ազդեցիկ չեն, անգամ ավելի  ազդեցիկ ու ազատ են: Հաշվի առեք, որ պրոդյուսերները սովորաբար այնպես չեն ճնշում վավերագրողներին, որքան գեղարվեստական ֆիլմերի հեղինակներին՝ ստիպելով բծախնդրորեն հետեւել նկարահանման գրաֆիկին ու հարմարվել լսարանի ցանկություններին:

Վավերագրական ֆիլմերը, որպես կանոն, արտացոլում են հանրային մտահոգությունները: Իսկ դրանք չեն կարող գոյություն ունենալ առանց քաղաքականության:

Ցանկացած թեմա քաղաքական է: Իհարկե, դա չի նշանակում, որ ֆիլմն անպայման պիտի հեղափոխական լինի, բայց միշտ պիտի կրի իրական կյանքի ազդակները:

Կարծում եմ՝ անգամ Փելեշյանի պոետիկ ու ամբողջական ֆիլմերում կարող ենք քաղաքական ուղերձներ գտնել: Բայց, իհարկե, դա ավելի վերացական ու փխրուն կերպով է արվում, քանի որ այն ժամանակ, երբ Փելեշյանը ստեղծում էր իր ֆիլմերը, չէր կարելի բաց եւ ուղղակիորեն ցուցադրել քաղաքական հայացքներ: Եվ նաեւ այդ պատճառով նա ստեղծեց իր սեփական պոետիկ կինոլեզուն:

Յուրաքանչյուր կինոլեզու միշտ հարաբերվում է այն ժամանակի հետ, որի ընթացքում ստեղծվում է: Կարծում եմ՝ հիմա հարկ չկա վախենալ հարցեր տալուց: Ֆիլմերը պետք է ուժ ունենան ուղիղ հարցեր ձեւակերպելու եւ օգտագործելու կինոլեզուն որպես հարցեր բարձրացնելու գործիք:

Իսկ այն ֆիլմերը, որոնք հավակնում են պատասխաններ առաջարկել, անձամբ իմ կարծիքով` վտանգ են ներկայացնում:

Տարօրինակ զգացում ունեմ, թե հիմա մեր կյանքից կորչում է ձգտումը, կիրքը կինոյի նկատմամբ: Դժվար է պատկերացնել, որ այսօր կարող ես մի քանի ֆիլմ գտնել ու ասել, որ անհամբեր (քաղցի զգացումով համակված) ուզում ես դիտել դրանք:

Եվ ոչ միայն կինոթատրոնում, ամենուրեք էլ այդպես է. մենք ամեն ինչը փորձում ենք հետաձգել, ասել` ոչինչ, վաղը կհասցնենք դիտել, կարդալ, հանդիպել: Կամ էլ՝ ավելի ուշ:

Բայց այդ «ավելի ուշը» երբեք չի գալիս: Եվ դա պարադոքս է:  

Կարծում եմ՝ կինոյի դաշտում դա տեղի է ունենում նաեւ ֆիլմարտադրողների մեղքով, որոնք շատ մեծ ուշադրություն են դարձնում խաղարկային ֆիլմերի` մեդիայում լուսաբանմանն ու գովազդին, ինչի արդյունքում կորցնում են կապը իրականության հետ:

Ահա եւս մեկ տարբերություն ու առավելություն, որն ունեն վավերագրական ֆիլմերը: Դրանք այդ կապը երբեք չեն կորցնում:

Եվ հաճախ խոշոր կինոհամալիրներում կամ կինոթատրոններում ցուցադրվող վավերագրական ֆիլմերը կարող են ահռելի ներգործություն ունենալ ու հուզել հանդիսատեսին: Մանավանդ այն մարդուն, որն առաջին անգամ է դիտում վավերագրական ֆիլմը մեծ էկրանին ու տեսնում, թե որքան բազմազան է իրականությունը, եւ որքան է այն տարբերվում իր ստեղծած փոքր փուչիկից:

Մարեկ Հովորկա
վավերագրող
Յիհլավայի վավերագրական կինոյի միջազգային փառատոնի տնօրեն
Չեխիա

Սյունակում արտահայտված մտքերը պատկանում են հեղինակին եւ կարող են չհամընկնել media.am-ի տեսակետների հետ:


Մեկնաբանել

Media.am-ի ընթերցողների մեկնաբանությունները հրապարակվում են մոդերացիայից հետո: Կոչ ենք անում մեր ընթերցողներին անանուն մեկնաբանություններ չթողնել: Միշտ հաճելի է իմանալ, թե ում հետ ես խոսում:

Media.am-ը չի հրապարակի զրպարտություն, վիրավորանք, սպառնալիք, ատելություն, կանխակալ վերաբերմունք, անպարկեշտ բառեր եւ արտահայտություններ պարունակող մեկնաբանությունները կամ անընդունելի համարվող այլ բովանդակություն:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *