Այսօր՝ փետրվարի 21-ին, ԱԺ Արտաքին հարաբերությունների մշտական հանձնաժողովը չընդունեց Շուշիի հռչակագիրը դատապարտող` ընդդիմության հայտարարությունը։ «Քաղաքացիական պայմանագիրը» նախագծին չմիանալը հիմնավորեց նրանով, որ ՀՀ ԱԳՆ–ն արդեն իսկ արձագանքել է հռչակագրին։ Ըստ ԱԺ պատգամավոր Գուրգեն Արսենյանի՝ անտրամաբանական կլինի, եթե խորհրդարանը նույնաբովանդակ նախագիծ ընդունի, քանի որ «Խորհրդարանն ու Արտգործնախարարությունը վարում են և պետք է վարեն միասնական արտաքին քաղաքականություն»։
Գուրգեն Արսենյանը նշեց նաև, որ Շուշիի հռչակագրում հղում է արված 2010-ին Թուրքիայի և Ադրբեջանի միջև ստորագրված ռազմավարական համագործակցության և փոխգործակցության մասին համաձայնագրին, որի հետ կապված նախկին իշխանությունները դատապարտող որևէ հայտարարություն չեն արել։
Այս պնդուն իր ելույթում հաստատեց նաև Մարիա Կարապետյանը։
Media.am-ը ստուգեց պատգամավորների խոսքերը և պարզեց, որ 2010 թվականին Թուրքիայի և Ադրբեջանի միջև կնքված «Ռազմավարական համագործակցության և փոխգործակցության մասին» համաձայնագիրը (Հայաստանի տարածքից դիտել VPN-ով, քանի որ այս հարթակ մուտքը Հայաստանի տարածքից արգելափակված է) դատապարտող նախագիծ ԱԺ չի բերվել, ՀՀ ԱԳՆ-ն ևս համաձայնագիրը դատապարտող որևէ հայտարարություն այդ ժամանակ չի արել։ Սակայն կարևոր է հասկանալ 2010-ին ստորագրված համաձայնագրի և 2021-ին ստորագրված, ապա՝ վավերացված Շուշիի հռչակագրի տարբերությունները։
Ռազմավարական համագործակցության և փոխգործակցության համաձայնագիր
2010 թվականը մեր տարածաշրջանում նշանավորվեց կարևոր քաղաքական զարգացումներով․ օգոստոսի 16-ին ստորագրվեց թուրք-ադրբեջանական ռազմավարական համաձայնագիրը, իսկ մի քանի օր անց՝ օգոստոսի 20-ին, հայ-ռուսաստանյան արձանագրությունը, որով ընդլայնվում էր մեր երկրում ռուսական ռազմակայանի առջև դրված խնդիրների ցանկը, երկարում էր դրա մնալու ժամկետը և կատարվում էին այլ փոփոխություններ:
Oգոստոսի 16-ի պայմանագրի իրավական հիմքերն են 1921թ,-ին ստորագրված Կարսի, 1994 թ.-ին ստորագրված «Թուրքիայի Հանրապետության և Ադրբեջանի Հանրապետության միջև բարեկամության և բազմակողմանի համագործակցության զարգացման մասին» պայմանագրերը և «Թուրքիայի Հանրապետության և Ադրբեջանի Հանրապետության միջև համագործակցության և փոխօգնության մասին» արձանագրությունը: Նոր պայմանագիրը դարձավ նախկինում ստորագրված փաստաթղթերի տրամաբանական շարունակությունը:
Պայմանագիրն ունի 23 հոդված, որոնք խմբավորված են 5 բաժիններում` «Ռազմաքաղաքական և անվտանգության հարցեր», «Ռազմական և ռազմատեխնիկական համագործակցության հարցեր», «Տնտեսական համագործակցության հարցեր», «Հումանիտար ոլորտում համագործակցության հարցեր», «Ընդհանուր և ամփոփիչ դրույթներ»։
Առավել կարևորվում էին «Ռազմաքաղաքական և անվտանգության» և «Ռազմական և ռազմատեխնիկական համագործակցության» մասին հարցերը:
Ռազմաքաղաքական և անվտանգության հարցերի շրջանակում կողմերը պարտավորվում էին սերտ համագործակցել միմյանց անկախության, ինքնիշխանության, տարածքային ամբողջականության ապահովման համար, իսկ վտանգների դեպքում համապատասխան միջոցներ ձեռնարկել: Փոխօգնությունը կարող էր լինել թե՛ անհետաձգելի խորհրդատվության, թե՛ ռազմական աջակցության տեսքով:
Ռազմական և ռազմատեխնիկական համագործակցությունը ենթադրում էր պաշտպանական ոլորտում ծառայությունների մատուցում, համատեղ զորավարժությունների և պաշտպանական պատրաստությանն ուղղված աշխատանքներ, զինված ուժերի համար մասնագետների պատրաստում, զինված ուժերի նյութատեխնիկական ապահովում, ռազմաբժշկական օգնություն:
«Շուշիի հռչակագիր»
«Շուշիի հռչակագրում» ևս կարևորվում է ռազմական համագործակցությունը, երրորդ երկրից սպառնալիքի կամ ագրեսիայի դեպքում անհրաժեշտ խորհրդատվական և ռազմական փոխօգնությունը, համատեղ ջանքերի ներդրումը՝ զինված ուժերի վերակառուցման ու արդիականացման ուղղությամբ և այլն:
Սակայն այստեղ, ի տարբերություն նախորդ համաձայնագրի, կան մի քանի կարևոր կետեր, որոնք անմիջականորեն առնչվում են Հայաստանի Հանրապետության ազգային շահին: Խոսքը, մասնավորապես, այսպես կոչված «Զանգեզուրի միջանցքի» մասին է.
«Ադրբեջանն ու Թուրքիան միավորող Ադրբեջանի Հանրապետության արևմտյան շրջանների ու Նախիջևանի Ինքնավար Հանրապետության միջև միջանցքի (Զանգեզուրի միջանցք) բացումն ու որպես այդ միջանցքի շարունակություն Նախիջևան-Կարս երկաթուղու կառուցումը կարևոր նպաստ են ունենալու երկու երկրների միջև տրանսպորտային-կոմունիկացիոն կապերի ակտիվացման գործում»,- նշված է հռչակագրում:
Անդրադարձ կա նաև Հայոց ցեղասպանության հարցին.
«Թուրքիայի դեմ Հայաստանի անհիմն պահանջները, պատմության խեղաթյուրումը և փաստերի խեղաթյուրմամբ պատմությունը քաղաքականացնելու փորձերը վնասում են տարածաշրջանում խաղաղությանը և կայունությանը, վճռականորեն աջակցում են այս համատեքստում 1915 թ․ դեպքերի հետ կապված սեփական արխիվները բացող Թուրքիայի ջանքերին, որոնք ուղղված են Հայաստանում և այլ երկրներում գտնվող արխիվների բացմանն ու այդ թեմայով պատմաբանների կողմից քննությունների իրականացմանը»։
Խոսվում է նաև «հայկական բռնագրավումից ազատագրված տարածքների» մասին.
«Կողմերը, հիմք ընդունելով ականապատ տարածքների ականազերծումը, աջակցելու են հայկական բռնագրավումից ազատագրված տարածքներում բնականոն կյանք ապահովելուն ուղղված գործողություններին»:
Հատկանշական է, որ այս հռչակագիրը ստորագրվել է Շուշիում, որը 1991-ին ԽՍՀՄ-ից անկախացած Ադրբեջանի կազմում երբեք չէր եղել:
Այսպիսով, իշխանական պատգամավորների պնդումը, որ 2010 թվականի համաձայնագիրը դատապարտող հայտարարություն ԱԺ չի տարվել, ճիշտ է: Սակայն, «Շուշիի հռչակագիրը», թեև շարունակությունն է «Ռազմավարական համագործակցության և փոխգործակցության մասին» համաձայնագրի, այնուամենայնիվ զգալիորեն տարբերվում է այդ համաձայնագրի բովադակությունից և շատ ավելի խնդրահարույց է հայկական կողմի համար:
Օֆելյա Սիմոնյան
Մեկնաբանել
Media.am-ի ընթերցողների մեկնաբանությունները հրապարակվում են մոդերացիայից հետո: Կոչ ենք անում մեր ընթերցողներին անանուն մեկնաբանություններ չթողնել: Միշտ հաճելի է իմանալ, թե ում հետ ես խոսում:
Media.am-ը չի հրապարակի զրպարտություն, վիրավորանք, սպառնալիք, ատելություն, կանխակալ վերաբերմունք, անպարկեշտ բառեր եւ արտահայտություններ պարունակող մեկնաբանությունները կամ անընդունելի համարվող այլ բովանդակություն: