Օֆելյա Սիմոնյան
Լրագրող, փաստեր ստուգող
Նկարը ստեղծվել է արհեստական բանականության կիրառմամաբ

2022 թվականից Եվրոպայում լայնորեն կիրառվում է Doppelgänger մեթոդը, որի նպատակն է կլոնավորել հեղինակավոր լրատվամիջոցների կայքերը և դրանց միջոցով տարածել ապատեղեկատվություն: 2025-ի սկզբից ապատեղեկատվական նմանատիպ արշավներ իրականացվում են նաև Հայաստանում՝ թիրախավորելով Եվրոպական միությանն ու Հայաստանի իշխանություններին։

Doppelgänger-ը գերմաներեն բառ է, նշանակում է «կրկնօրինակ»։ Մեթոդի տրամաբանությունն այն է, որ ստեղծվում է կեղծ կայք, որի անունը կամ դոմեյնը շատ նման է հայտնի, հեղինակավոր որևէ լրատվամիջոցի անվանը, սակայն ուշադիր զննելու դեպքում այն կարող է մեկ տառի կամ նշանի տարբերություն ունենալ։ Այս կայքերը, որպես կանոն, տարածում են ապատեղեկատվություն։

ԵՄ Disinfo Lab-ը 2022 թվականին հայտնաբերել էր մի շարք կայքեր, որոնք կլոնավորել էին խոշոր լրատվականների: Թիրախում Գերմանիան, Մեծ Բրիտանիան, Ֆրանսիան և Իտալիան էին: Կլոնավորված կայքերը Facebook-ում և Twitter-ում տարածում էին սխալ տեղեկություններով լի հոդվածներ և տեսանյութեր, ինչպես նաև կեղծում էին նյութերի հեղինակների ինքնությունը։

Արշավի նպատակն էր խոչընդոտել Ռուսաստանի ագրեսիայի պատճառով Ուկրաինային տրվող աջակցությունը, դիվականացնել Ուկրաինայի կառավարությանը, նրանց ներկայացնել իբրև նացիստ և կոռուպցիոներ։

Doppelgänger-ի մեթոդով հանրությանը թիրախավորելու համար օգտագործվել էին «Le Monde»-ը, «The Guardian»-ը, «Fox News»-ը և այլ լրատվականներ:

ԵՄ Disinfo Lab-ի թիմը որոշել էր արշավն անվանել Doppelgänger: Լրագրողները ենթադրել էին, որ արշավը ղեկավարել են ռուսական «Struktura» և «Social Design Agency» (SDA/ASP) ընկերությունները:

Բավարական հետախուզության հրապարակած տվյալները ցույց են տալիս, որ Facebook-ում և X-ում նման մեթոդով ռուսական քարոզչական 7983 արշավ է կազմակերպվել 2023 թվականի մայիսից մինչև 2024 թվականի հուլիս: 

Doppelgänger-ն արդեն Հայաստանում է

2025 թվականից Doppelgänger-ը սկսեց ակտիվորեն կիրառվել նաև Հայաստանում։

Հունիսի 25-ին Courrierfrance24.fr կայքը գրել էր, որ «Ֆրանսիական պետական «Orano» ընկերությունը Հայաստան միջուկային վառելիքի թափոններ է տեղափոխում, որոնք պահվելու են Դիլիջան ազգային պարկում»։

Հոդվածի համաձայն՝ 2025 թվականի հունիսին Ֆրանսիական պետական ընկերության միջուկային թափոնների առաջին խմբաքանակն է հասել, որը տեղի է ունեցել Փաշինյան-Մակրոն հանդիպումից հետո։

Նաև պնդում էր արվում, թե վարչապետի կնոջ՝ Աննա Հակոբյանի ղեկավարած «Իմ քայլը» բարեգործական հիմնադրամի հաշվին ֆրանսիական կեղծ ընկերության անունից երկու անգամ 800,000 եվրո է փոխանցվել։

Այս հոդվածը էլ ավելի ազդեցիկ վերնագրերով հայտնվեց ադրբեջանական լրատվականներում (1 2 3)։ Ադրբեջանական բնապահպանական կազմակերպությունները սկսեցին ահազանգել, որ այդ քայլով Հայաստանը բնապահպանական նոր պատերազմ է սկսում Ադրբեջանի դեմ։

Եվ ահա այդ տեղեկությունը հասավ նաև հայկական լսարանին։

Հայաստանի հեղինակավոր լրատվականներից մեկը՝ «Mediamax»-ը, թարգմանեց և տարածեց այս տեղեկությունը։ Կայքի օրինակին հետևեցին մի շարք այլ լրատվական կայքեր (1 2 3): Երբ հրապարակումը արդեն լայնորեն տարածվել էր, Նիկոլ Փաշինյանն իր ֆեյսբուքյան գրառմամբ հերքեց այդ տեղեկությունը։

Ավելի ուշ Mediamax-ը հեռացրեց հոդվածը և գրեց, որ աղբյուրը՝ CourrierFrance24-ը, շփոթել էին հեղինակավոր France24 լրատվամիջոցի հետ։

Օրեր անց՝ հունիսի 30-ին, հերքում էր տարածել նաև Շրջակա միջավայրի նախարարությունը՝ նշելով, որ հոդվածում ներկայացված տեղեկատվությունն ամբողջությամբ ապատեղեկատվություն է։

Ի դեպ, կայքը, որը տարածել էր տեղեկությունը, այժմ անհասանելի է, մինչդեռ հոդվածի բովանդակությունը՝ դեռ հայկական լրատվականներում։ 

Փաշինյանի «Մարսելի առանձնատունը»

Մայիսի 30-ին հայաստանյան մեդիայում տարածվեց տեղեկություն, թե իբր վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը 3,1 մլն եվրոյով ֆրանսիական Մարսել քաղաքում շքեղ առանձնատուն է գնել։ Նշվում էր, որ Մարսելի քաղաքապետ Բենուա Պայանը հնարավոր է նպաստել է այդ գործարքին։

Տեղեկատվության աղբյուրը «Info du Jour» կայքն էր՝ ստեղծված ֆրանսիական Info du jour լրատվականի նմանությամբ։

«Հետաքննության աղբյուրները ենթադրում են, որ «Ֆրանսիական զարգացման գործակալության (AFD) և Ֆրանսիայի հայկական կազմակերպությունների համակարգող խորհրդի (CCAF) միջոցները անօրինական կերպով ուղղվել են Փաշինյանի անձնական օգտագործմանը»,- նշվում էր հոդվածում։

Տեղեկությունը տարածել էին panorama.am-ը, pastinfo.am-ը, azg.am-ը, asekose.am-ը և այլ կայքեր։

Հոդվածը հիմնված էր բացառապես ենթադրությունների վրա։ Տեղադրված առանձնատան լուսանկարը վերցվել էր անշարժ գույքի վաճառքի հայտարարություններից։

Ինչպես պարզվեց ավելի ուշ՝ իրականում առանձնատունը գնվել էր 2023-ին։ Եվ ոչ թե 3,1 մլն եվրոյով, ինչպես նշված է հոդվածում, այլ՝ 1,47 մլն-ով, իսկ սեփականատերերի ցանկում Նիկոլ Փաշինյանը չկար։

Հոդվածի հեղինակ էր նշվում ոմն Ջոզիան Բերնիերը, մինչդեռ նման անունով լրագրողի բաց աղբյուրներում հնարավոր չեղավ գտնել։ Ավելին, կցված լուսանկարի հետադարձ որոնումը ցույց է տալիս, որ այն իրականում բլոգեր Քեթրին Պերրոն է, որը հիմնականում գրում է կինոյի և նորաձևության մասին։

Ըստ FIP.am-ի ուսումնասիրության՝ infofrancaisedujour.fr կայքի սերտիֆիկատը 90 օրվա համար է՝ դոմեյնը վալիդացվել է մայիսի 24-ին և դրա ժամկետը կավարտվի օգոստոսի 22-ին


Հայաստանում դեղերի փորձարկման կեղծ հետաքննությունը

 

Մայիսի 2-ին «London Times» անունով կայքում հրապարակված հոդվածում (արխ․) նշվում էր, թե Նիկոլ Փաշինյանի հավանությամբ արևմտյան դեղագործական ընկերությունները սկսել են լայնածավալ ծրագիր՝ փորձարկելու նոր հոգեմետ նյութեր, ստերոիդներ և այլ վտանգավոր նյութեր, որոնք ենթադրաբար եվրոպացի զինվորներին վերածելու են «անվախների»:

Նիկոլ Փաշինյանին և իշխանության բարձրաստիճան ներկայացուցիչներին վերագրվող այս «գաղտնի պայմանավորվածությունները եվրոպական դեղագործական ընկերությունների հետ» հերքել է Փաշինյանի մամուլի խոսնակ Նազելի Բաղդասարյանը և նշել, որ տվյալ հրապարակումը վարչապետի հանձնարարությամբ ուղարկվել է իրավապահ մարմիններին՝ իրավական գնահատական տալու համար։

Առողջապահության նախարար Անահիտ Ավանեսյանն էլ ընդգծել էր, որ հոդվածում ներկայացված Pervitin դեղամիջոցը գրանցված չէ Հայաստանում և կլինիկական հետազոտության հայտ երբևէ չի ներկայացրել․

«Հոդվածում հիշատակված դեղագործական ընկերություններից (STADA, SERVIER, SANOFI, BAYER) 2018-2025 թվականների ընթացքում միայն Servier ընկերությունն է դիմել  կլինիկական փորձարկման թույլտվություն ստանալու հայտով, որը որևէ առնչություն չունի «ստերոիդների և հոգեմետ նյութերի», ինչպես նաև հոդվածում նշված   «խոցելի խմբերի» հետ»,- գրել էր Ավանեսյանը:


Ինչպես է ԵՄ-ն պայքարում նման արշավների դեմ

Եվրոպական հանձնաժողովի արտաքին և անվտանգության քաղաքականության հարցերով խոսնակ Անիտա Հիպերը մեզ հետ զրույցում ասաց, որ եվրոպացիների 73%-ը բախվել է ապատեղեկատվության, որը կանխելու համար ԵՄ-ն մշակել է չորս սկզբունքների վրա հիմնված համակարգ․

«Նախ մենք բացահայտում և հերքում ենք կեղծ տեղեկությունները՝ «ԵՄ-ն ընդդեմ ապատեղեկատվության» հարթակի միջոցով, որը փաստագրել է մոտ 20,000 դեպք, երբ կլոնավորված կայքերը տարածել են կեղծ լուրեր։ Այնուհետև, մենք ձևավորում ենք դիմադրողականություն։ Մենք համակարգում ենք մեր գործունեությունը ԵՄ-ի շրջանակներում քաղաքացիական հասարակության հետ, խթանում ենք մեդիագրագիտությունը և տրամադրում ենք իրավական աջակցություն լրագրողներին»,- ասաց Անիտա Հիպերը։

Ինչ վերաբերում է ապատեղեկատվության դեմ պայքարում Հայաստանի հետ համագործակցությանը, Հիպերը ընդգծեց, որ  իրենք աջակցում են իշխանություններին «ԵՄ-ն ընդդեմ ապատեղեկատվության» նախաձեռնության շրջանակում, որը փաստագրում է ավելի քան 20,000 ռուսական ապատեղեկատվական դեպք։

«Այս տվյալները հրապարակվում են 13 լեզվով, այդ թվում՝ հայերենով։ Բացի այդ, ԵՄ-ն աջակցում է անկախ լրագրողներին՝ «ԵՄ-ն հանուն անկախ մեդիայի» ծրագրի միջոցով։ Տրամադրում ենք նաև հայերեն մեդիագրագիտության գործիքներ, առանձին՝ ուսուցիչների և մանկավարժների ուղեցույցներ, որոնք նպատակ ունեն օգնել ապատեղեկատվության բացահայտման և կանխման գործում։ Եվ, իհարկե, մենք կապ ենք հաստատում հայաստանցիների փաստերի ստուգողների և նրանց միջազգային գործընկերների միջև, փոխանակման փորձի խթանում»,- նշեց նա։

Ապատեղեկատվական Doppelgänger արշավները ցույց են տալիս, թե որքան հեշտ է մանիպուլացնել հանրային կարծիքը՝ օգտագործելով վստահելի լրատվամիջոցների անունը։ Այս երևույթը հիշեցնում է, որ տեղեկատվական անվտանգությունը ոչ միայն պետական, այլև հասարակական պատասխանատվություն է, իսկ մեդիագրագիտությունը՝ դրա լավագույն պաշտպանությունը։

Ուղարկեք մեզ նյութեր, որոնք ստուգման կարիք ունեն

ուղարկել