Campaign Was Covered In A Balanced Way: Monitoring

author_posts/gayane-asryan
Gayane Asryan

Journalist

During the pre-election campaign, the work of the media was unprecedented. The attitude and attention towards each political force in this period was balanced in the media. Boris Navasardyan, president of Yerevan Press Club, told journalists today.

“If there were some cases of unbalanced coverage in the media prior to the campaigns, then after the start of the campaign everyone was trying to maintain balance between the attitude and the air time across all the political forces,” says Navasardyan.

First Channel, Armenian Second TV Channel, Armenia, Kentron, Shant TV, Yerkir Media and 7 other regional TV channels, News.am’s total stream and 1in.am’s debate programs were monitored during the campaign (November 26 – December 7).

The Club’s monitoring, according to him, indicates that the publications about political forces were different prior to the start of the official campaign and during the campaign.

“Before the campaign, Nikol Pashinyan and the government were covered more than My Step, but during the campaign, My Step became the most publicized political force,” explains the president of the club.

According to him, My Step had both positive and negative coverage before the campaign, while the negative coverage increased several times during the campaign.

According to the results of the monitoring, Kentron and Yerkir Media TV companies have been actively covering the Prosperous Armenia and ARF Dashnaktsutyun parties respectively. However, during the campaign they were able to maintain the demands of the law and refer to almost all the forces equally.

Navasardyan especially highlighted the activities of Public TV, since in the past the media outlet was passive during elections, as though there were no elections.

“It was quite different in these elections, as there was an editorial policy regarding debates and analytical programs. In comparison, Armenia TV was passive, with little content regarding the elections,” he said.

Online news coverage of My Step on News.am, according to monitors, was exceptionally negative, with 2 positive and 118 negative references in 120 published cases.   

In the case of 1in.am the most talked about force was My Step followed by Bright Armenia. “In the case of this media outlet, such coverage and obvious political alignment is natural and they have not violated any laws.”

The new parties have relatively little coverage on the air. Navasardyan says that the reason was political, they were new and had limited opportunities. And in connection with the day of silence, he noticed that all political forces had violated it.

“The political forces have never been so indifferent on the day of silence,” ha said, adding that one should think seriously about whether or not to have a day of silence.

Gayane Asryan


Add new comment

Comments by Media.am readers become public after moderation. We urge our readers not to leave anonymous comments. It’s always nice to know with whom one is speaking.

We do not publish comments that contain profanities, non-normative lexicon, personal attacks or threats. We do not publish comments that spread hate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *